ONDERZOEK & ONTWERPEN (O&O)

Wat kun je er later mee?

Om te beginnen

Je kunt O&O gewoon bij ons doen omdat je het leuk vindt, omdat het bij je past of omdat je praktisch aan de slag wilt met bètatechnische, actuele vraagstukken. Je kunt na 3 jaar afscheid nemen van O&O óf je kunt het als examenvak kiezen. De keuze is aan jou.

Ontwerpen én onderzoeken

O&O is niet alleen maar bouwen en knutselen. Er komt meer bij kijken. Wanneer je het doen van brononderzoek (veel informatie lezen en notities maken dus) niet boeiend vindt, dan kun je maar beter geen O&O kiezen, want de helft van de opdrachten bestaat uit onderzoeksopdrachten.

Ik heb voor O&O gekozen omdat dit mij echt aanspreekt. Ik houd van samenwerken, van met je handen werken en van onderzoeken. Dit allemaal is geweldig om te doen.

Dario, 2h3

O&O en vervolgstudie

Vaak wordt ons gevraagd of het vak O&O voor een bepaalde vervolgstudie verplicht is. Het antwoord is nee. Echter, wanneer je O&O meerdere jaren hebt gevolgd of wanneer je de meesterproef hebt gedaan/afgelegd, dan ben je in al die jaren wel heel vaardig geworden in het tackelen van een probleem, het ontwerpen van een oplossing voor dat probleem en in het systematisch onderzoek doen naar een probleem.

Bij O&O wordt vanaf leerjaar 1 gewerkt met het ontwikkelen van een aantal competenties zoals besluitvaardigheid, initiatief nemen, motiveren, plannen en organiseren, creatief denken etc.

Deze competenties komen al-tijd van pas, en zeker ook bij bèta-technische studies, zoals industrieel ontwerpen, civiele technieken, architectuur, bewegingstechnologie, voedingstechnologie, natuurwetenschappen etc.

Welke problemen kun je tegenkomen als je een technische studie doet of een andere studie waarbij je goed gebruik kunt maken van je kennis die je bij O&O hebt opgedaan?
We geven een paar voorbeelden:

• Hoe verminder je geluid bij mechanische systemen en machines?
  • Hoe verminder je stress bij patiënten in een ziekenhuis?

Uitstroom Technasium leerlingen (landelijk)

Hoe ziet een opdracht eruit?

Ontwerpen én Onderzoek doen

Het vak O&O bestaat, hoe kan het ook anders, uit ontwerpopdrachten en onderzoeksopdrachten. Een ontwerpopdracht is meer praktisch van aard, een onderzoeksopdracht heeft een meer theoretischer karakter.

Bij een onderzoeksopdracht moet kort gezegd meer gelezen en geschreven worden. Bij een onderzoeksopdracht werk je vaak met onderzoeksopstellingen waarbij je meetgegevens bijhoudt en uitwerkt. Denk bijvoorbeeld aan het doen van experimenten in ons laboratorium. Het verloop van beide opdrachtsoorten heeft echter ook veel overeenkomsten. We zetten het hieronder voor je uiteen.

Het verloop van een O&O opdracht : Ontwerpen

Bij een ontwerpopdracht wordt de O&O ontwerpcyclus doorlopen

Klik op de afbeelding om te vergroten…

Voorbeeld opdrachten

Leerlingenwerk
2021-07-30T21:37:08+01:00

Mobiele Escape box

Voor Studio Harm Hasenaar werd door ieder team een Escape Box ontwikkeld. Alle losse kubussen moesten samen een geheel vormen. Het verhaal en de ideeën lagen klaar, de opdracht voor leerjaar 3 was om de kubussen vorm en invulling te geven.

Opbouw O&O op onze school

Je kunt zowel op de Havo als op het VWO Technasium volgen. Kijk HIER voor meer informatie over toelating in leerjaar 1 en advies.

In leerjaar 2 kan het voorkomen dat bij O&O leerlingen uit 2 VWO met leerlingen uit 2 Havo worden gemengd in de zogenaamde clusterklas. In 2019 hadden we bijvoorbeeld 11 leerlingen uit 2a1 die O&O hadden gekozen en 17 leerlingen uit 2h3. Die hebben we voor O&O samengevoegd tot een klas. Bij O&O gaat die samenvoeging prima. Het is niet leuk om samen te werken als er zo weinig leerlingen in een klas zitten. Bovendien is het natuurlijk voor de school handiger en voordeliger om in zo´n situatie 1 klas te maken in plaats van 2. Per jaar kan dat verschillen. Bij O&O gaat die samenvoeging prima. Uiteraard heb je bij alle andere vakken (Engels, geschiedenis etc.) je eigen klas. Bij die vakken krijg je op Havo of VWO niveau les.

Opbouw van leerjaar 1 naar bovenbouw en lesuren

In de tabel zie je hoe het Technasium op het Goois Lyceum is opgebouwd van leerjaar 1 tot en met de examenklas.

Technasium (VWO)

Havo/VWO

Klas 1:
Klas 1 Havo/VWO:
1 periode O&O (5 uur pw)
1 periode Kunst & Media (5 uur pw)
1 periode Big Business (5 uur pw)
Klas 2:
Klas 2:
Met keuzestroom Technasium
Klas 3:
3 periodes (4 uur pw)